åsikt: musiklivet kan bidra till ukrainas återuppbyggnad

När Ryssland invaderade Ukraina så målades Facebook gul och blå, det planerades stödgalor, kläder samlades in, fika bjöds på vid migrationsverkets köer. Det fanns en solidaritet, en vilja att både manifestera sitt stöd men också bidra och göra skillnad. Många öppnade sina hem. Alla var självklart för kraftfulla sanktioner även om det skulle drabba oss ekonomiskt. Nu måste vi ställa upp, nu måste vi visa en enad front. Ukraina slåss för vår frihet. Visst får vi ta lite smällar i Västeuropa, vi som har det så bra. Detta var konsensus.

Snart fyra månader senare, sommaren är har, vill vi ha semester, ut och resa. Vi knorrar över ett skyhögt bensinpris, grasserande inflation, riktigt usel utveckling av våra fonder. Och insamlingsnivåerna har sjunkit som bitcoinkursen. Men det är nu vårt engagemang kommer att prövas. Det är nu vi måste se bortom godhetsyra och börja planera. Det är nu vi måste se till att barnen verkligen skrivs in i skolan. Det är nu vi måste se till att flyktingar får någotsånär drägliga boenden, där de kan se lite mer långsiktigt på framtiden. Och det är nu musiklivet och kulturlivet måste tänka till, det här är inte en akut kris. Det är en ny mindset som vi måste förhålla oss till. Men som innehåller stora möjligheter kring framtida samarbeten.

Polska musikinstitutioner — viktiga förebilder:

För oss i MCÖ kom kriget oss nära direkt genom partners i det globala jämställdhetsprojekt Keychange. Vi har två nära samarbetspartner i Polen. Different Sounds i Lublin, i östra Polen (ett land som enligt UNHCR i skrivande stund tagit emot ofattbara 3,5 miljoner flyktingar från Ukraina). En nyfiken genrebred musikfestival mitt i sommaren nära den ukrainska gränsen med ett högintressant program. Men festivalen har även uträttat underverk och tagit ett stort ansvar att skapa ett dagcenter för ukrainska barn med musik, hundterapi verkstad, visning av ukrainsk barnfilm. Föräldrar får avlastning, traumastöd och lokaler att jobba i. Man arrangerar undervisning i polska och stöd för integration i det polska samma. Parallellt arrangerar festivalen ett stort antal betalda konserter för ukrainska musiker,

Katowice city of Gardens är ett stadsägt festival- och kulturkluster, lite som Parkteatern och Kulturfestivalen i Stockholm, men med ett stort antal venues och gallerier under sitt paraply. De har sedan krigsutbrottet fortsatt att organisera konserter och utställningar parallellt med en massiv satsning på gratis boende och mat till tusentals flyktingar åt gången. En stor del av kulturverksamheten riktar sig också till musiker och artister på flykt och en ren konsertverksamhet. Det handlar om att upprätthålla yrkesstolthet, bibehålla musikalisk nivå och en inkomst för musiker. Och ett helt avgörande arbete för framtidens ukrainska musikkultur.

Små handlingar med stort symbolvärde:

Dessa organisationer blev en direkt inspiration till det residensprojekt som beskrivs i detta ”buller” och vi har nu två musikskapare som arbetar med olika projekt på vårt kontor och där vi jobbar för att hitta möjligheter för livekonserter, albumsläpp, sessionjobb etc. Vi har också fått hjälp med externa studiofaciliteter från både Stim och Kulturens. Läs mer om dessa två artister i detta #buller. Initialt sträcker sig detta redidenset hela 2022. Men vi ser stora möjligheter att bygga något större och bredare framåt med starka framtida relationer med det ukrainska musiklivet.

Det vi har lärt oss de senaste månaderna är att det lilla också kan vara det stora. Små berättelser kan få en stor betydelse och det är genom att visa att vi bryr oss långsiktigt och finns kvar som vi moraliskt kan stötta det ukrainska kulturlivet. Det är genom att finnas där som individer och göra det vi kan, tala om musikprogram, reverb och vinylpresstider, karriärutveckling, fördelen med olika aggregatorer, när är det läge för en release. Lägga upp artister på våra hemsidor. Att visa att vi bryr oss om musiken om konsten. Att vi värderar artister och musiker på flykt utifrån professionalitet, kreativiter och med respekt. Det är då vi kan bygga broar som kommer att hålla. När jag träffar ukrainska musikorganisationer eller musiker internationellt så är detta en berättelse som visar att Sverige är ett land som vill medverka till Ukrainas kulturella återuppbyggnad. Men vi behöver bli fler. Och jobba smart.

Vi skall alla göra det vi kan och är bra på. Men det offentliga måste också svara på detta praktiskt. MCÖ har en början på vårt kontor på Hornsgatan, ett musikresidens där vi kommer att ha 3-4 artister/musikskapare arbetande parallellt.

Här är vår mycket enkla vision för musiklivet (för konst, scenkonst, dans, litteratur etc finns säkert helt andra lösningar): Idag finns det ett antal musiker redan i Sverige, vi har koll på en del av dem, några finns hos oss i Stockholm, andra i andra större eller mindre städer, nu när detta börjar sprida sig växer antalet snabbt.

Förslag: ett svenskt musikliv i praktisk solidaritet med Ukraina

Musikindustrin/musiklivet: Identifiera de platserna där artister, musiker och musikskapare kan få en riktigt bra möjlighet att fortsätta sin verksamhet. Studior, work-spaces, venues, samarbetsparter, musikbolag, musikskolor etc etc. Hitta den lämpligaste partnern som kan koordinera detta. Partners med naturliga kontakter till ett brett musikliv. Det kan vara allt från studieförbund, konserthus men såklart i hög grad centrumbildningar som redan har nätverken på plats. Här gäller det att tänka till och se vilka som har de direkta länkarna till ett relevant musikliv.

Vi vet att det är i de kreativa regioner/städer som dessa bör ligga. Malmö, Göteborg, Stockholm, Umeå, Luleå borde ingå. Säkert några ytterligare platser, här kan vi skapa verkstad snabbt. Identifiera de aktörer som utifrån resurser, kunskap, nätverk och genrer kan få bäst utväxling för residenstagarna. Vi vill också betona vikten av kluster för artisters mående, att hitta sammanhang på flykt ser vi är en extremt viktig del av att hitta en mening och bearbeta trauman.

Musikcentrum Öst är idag medlemmar i nätverket SWAN (Swedish Artist Residenncy Network). Detta gör att vi kan ansöka om arbetsstipendier för våra residenstagare vilket kommer att möjliggöra att de kan fokusera på musik och inte bara överleva. Men vi kan också dela erfarenheter och koordinera insatser, just nu t ex mot kommuner i Stockholm för att hitta boenden till artister på flykt. SWAN samverkar i sin tur med det globala nätverket Artist at Risk. Det här har blivit en fungerande arbetsmodell som idag kan stötta med arbetsstipendier men som också är en plattform både för att lista internationella residens men också för artister på flykt att hitta residens och ansöka. Det finns alltså idag fungerande strukturer att jobba med.

 

Politiker/beslutsfattare (lokala/regionala): Upplåt rimliga stödsummor till boende på dessa platser/eller allokera konkreta lägenheter. Det handlar om boende på rimligt avstånd till ovan nämnda resurser. Det är inte stora pengar även om man måste handla upp boende på marknaden. Det bör vara boenden som kan erbjudas under minst ett år (men som ev kan delas upp i t ex 3 månadersresidens). Vi skulle relativt enkelt kunna hjälpa betydligt fler om vi också kunde hitta boenden.

Politiker/beslutsfattare (stat): Långsiktig finansiering. Idag har Kulturrådet, Postkodlotteriet och UD gått in med stöd till SWAN. Det är ett oerhört bra beslut att samla resurserna som sen kan arbeta direkt mot residenshållare men detta måste ses långsiktigt och finansieringen måste fortsätta.

Tre tidsperspektiv:

Nu: Vi (de institutioner som vill ta sig an att skapa residens) ser gemensamt till att ta hand om de artister/musiker som finns i Sverige så snart som möjligt och ger dem resurser och plats att arbeta.

Höst -22/vår -23: Det inrättas sökbara residens med minst 3 platser i varje. Det finns en stor poäng att hitta platser där residenstagare också kan mötas och jobba tillsammans. Till sådana kan musikskapare oavsett kön få tillstånd att lämna Ukraina under en residens-period. Detta sker med viss framförhållning så att residenshållaren kan planera aktiviteter för residenten men även boende och annan nödvändig infrastruktur.

Under ett treårsperspektiv: Här kommer det mer långsiktiga. Vi bygger upp ett långsiktigt bilateralt musikutbyte med Ukraina och med de organisationer som MCÖ och andra idag har kontakt med, Ukranian Institute, Muic Export Ukraine, festivaler, venues och konserthus i bägge länderna. Det här handlar inte om välgörenhetsprojekt utan om ett långsiktigt utbyte som kommer att göra skillnad och skapa nya musikaliska samarbeten är värdefulla för bägge länderna.

Detta blir ett självklart sätt för Sverige att hjälpa till med kulturell återuppbyggnad av Ukraina samtidigt som vi skapar relationer. Vi har erfarenhet av liknande projekt i andra länder och regioner. Nu kan vi bygga kontakter med musiker, artister festivaler, konserthus från ett vitalt och diversifierat musikland. Så låt oss ta den chansen, tillsammans!

Länkar:
Different Sounds:
Katovice City of Gardens (klicka vidare till polsk sida): 
SWAN:
Artists at Risk:
Artistic Freedon Initiative: Advokatinitiativ för hotade konstnärer/artister