Intervju & fredagsmys med Hilda Sandgren!

Musikcentrum Öst hade fredagsmys med Hilda Sandgren, - vd, ägare & producent på MTA Production. I höstmörkret bjöd Hilda på lyskraft och visioner för livemusiken i Stockholm och vurmade för Musikcentrums arbete både på hemmaplan och utomlands...
Hilda Sandgren – du är vd, ägare och producent på MTA Production. Vad händer på MTA just nu vad har ni pång?


Vi håller på och förbereder oss för våren och sommaren 2016 och vi har precis fått veta att vi har 4 artister klara för Folk Alliance i Kansas i februari och vi har bestämt vilka band vi ska showcasa på Sweden Live mässan i Malmö. Jag har också fått reda på att jag måste rekrytera lite mer personal. Just nu säljer vi och förbereder Jul i Folkton och dom konserterna och sajnar upp en hel del nya artister för tillfället.



Låter bra! Det verkar vara mycket på g. Hur skulle du beskriva er verksamhet – vad är MTA production?



Ett bokningsbolag som både säljer och utvecklar artistkoncept och artister. Vi bygger artisternas karriärer tillsammans med dem själva – vi har ett volleyboll-spel med varandra och med artisterna - och arrangörerna. Vi kan egentligen ta olika roller beroende på vad som krävs i samarbetet. Ibland säljer vi och bokar. Ibland koordinerar vi och ibland så medlar vi. Ibland så gör vi en massa olika saker, till exempel kommer på koncepten, producerar regisserar och säljer biljetter och gör helhet.



Vi på Musikcentrum Öst tycker att ni är jätte häftiga! Kan du berätta om vilka saker MTA och Musikcentrum Öst har samarbetat kring?



Vi har tillsammans presenterat en hel del artister för speciellt utländska arrangörer. Vi har också båda två utvecklat våran web och våra digitala marknadsföringskanaler. Vi har tillsammans börjat samarbeta med artister och gjort planeringar för dem. Och det gäller både nationellt, internationellt – globalt.



Varför är Musikcentrum viktig för er?



Musikcentrum är en marknadsföringskanal och en stark kraft när det gäller marknadsföring och idékläckning. MTA är också likt Musikcentrum. Vi drivs av lite olika intressen såklart. Det är olika typer av organisationer och vi har olika typer av mål men vi har samma gemensamma glada energi och framåttänk och visionärt pepp. Speciellt när det gäller utlandet – Folkelarm, BY:LARM, WOMEX och även när det gäller Jazzahead - så har vi diskuterat en hel del. Det gäller export och svenska artister i utlandet, men också nordiska artister i Sverige och i Norden. Så vi tänker ju att knyta an olika samarbeten, allt för att få ut svenska artister så bra som möjligt och dom medlemmar som är med i Musikcentrum Väst, Öst, Syd och Musikcentrum Riks tror jag känner att Musikcentrum-gänget har ett starkt intresse av att hjälpa till så mycket som möjligt med marknadsföring och att pitcha. MTA säljer och tar kontakter och gör affärer och Musikcentrum nätverkar och samlar in statistik.



Så man skulle i princip kunna säga att Musikcentrum har en kompletterande funktion för arrangörer och livemusikproducenter och bokare?



Totalt unik! Och kompletterande. Jag kan inte se någon begränsning i vad som egentligen kan bli möjligt, ju mer och tajtare vi jobbar ihop och ju mer artisterna lyssnar på er och finns i ert tänk och Musikcentrums katalog - då menar jag hela Sverige - desto bättre blir det och ännu roligare om vi kan få hela Norden att samarbeta. Vi har ju väldigt nära kontakt. Jag vet att Musikcentrum gärna vill se ett nordiskt samarbete och att vi ska bygga ett större "Hemma territorium". Så jag kan inte se någon som helst begränsning i vad det kan leda till.



Härligt! Och när det gäller livemusik-Stockholm – vad tycker du är nästa steg? Vad skulle du vilja ändra på och vad tycker du är starkast vad det gäller Stor Stockholm eller Stockholm med omnejd?



Självlklart att det bor mycket folk här och att det flyttar in nytt folk hela tiden. Att vi har mycket av allt möjligt här. Vi har många hemmascener för olika stilar – det finns en bluesscen. Det finns en jazzscen. Det finns en folk/worldmusikscen. Det finns stora och små spelställen, olika arrangörer och det är mycket roliga saker som händer i tätorterna – till exempel i Aspudden, Telefonplan, och även scener i Väsby och Hässelby med flera. Hesselby slott och Åkermyntan i Hässelby är två viktiga arenor i förorten. Täby har byggt om Tibble teater nu som en ny bra scen för musik, film och festivaler.



Allright! Nu frågade jag nog ”ändra på” tidigare men ”utveckla” kanske är ett bättre ord. Vad skulle du vilja utveckla vad det gäller Stockholms live-scen?



Vi kan utveckla livescenen hur mycket som helst! Vi kan göra den mer välkomnande, mera kreativ. Jag tror att näringslivet kan göra mer tillsammans med oss. Jag tycker också att det kanske inte finns ett ställe riktigt att hitta all information på om man verkligen vill nörda in i just livemusik. För att tex hitta up & coming band. Så livescenen skulle må bra av att skapas lite mer appar - lite mer ”det här är på gång just nu” - och riktat mot olika nätverk. Sen är det viktigt att pusha varandra och att vi upplever saker med varandra. Jag tycker att vi har lite för dåligt tålamod i Stockholm – det uppstår klubbar och så försvinner dom lika snabbt.



Ok, så det behövs bättre samordning?



Det hade varit roligt om vi kunde renodla tio olika klubbar i olika stilar som verkligen ska köra i 5 år, för då ser man ju effekten av vad det kan ge. Då gäller det också att locka dit artister och publik. Just nu, i den här tidsåldern, väntar till sista minuten innan de bestämmer sig för att gå på en spelning. Jag tänker såhär, nej - vänta inte på dagsform. Man prickar in varje torsdag eller sista söndagen varje månad – då går man på Engelen och kollar på Juha Mulari. Juha är underhållande och och han har verkligen en historia att berätta. Varje gång han kör blir det något nyskrivet som publiken får höra först av alla,  för att de just kommer till Engelen där och då. Så Engelen är en sån självklar grej vi har gjort långsiktigt, ett exempel på hur man kan göra. Jag tycker att Fasching har varit duktiga på att utveckla och jobba konsekvent med sina bokningar – Stallet vet man också vad dom gör och att det är konsekvent men det behövs mer klubbar för jag menar rock & pop och up&coming band – då vet inte jag riktigt, fortfarande, vart jag ska gå dom olika veckodagarna. Det hade varit roligt att ha ett sånt schema för Stockholm!



Tack så mycket, vad roligt att få hänga med dig!



Tack så mycket! Jättekul. Trevlig helg!