Intervju & fredagsmys med Jesper Thorsson!

I fredags packade Musikcentrum Öst resväskan och vi tog oss till Nalen där Export Music Sweden höll en heldag med seminarier om den Amerikanska musikmarknaden. Stora salen fylldes med representanter från Sveriges musikliv och stämningen var förväntansfull. Vi lyckades få en pratstund med Jesper Thorsson, VD på EXMS som vurmade för kulturutbyten mellan städer och gav några heta tips om hur man bäst tar sig över Atlanten till det lovade landet…
Jesper Thorsson du är VD på Export Music Sweden. Vad gör Export Music Sweden - vilka är ni?
”Vi ägs av IFPI, SAMI och STIM och verkar för ökade exportintäkter för hela den svenska musikbranschen och hela det svenska musiklivet! Vi har stöd från Kulturrådet och Musikverket till olika projekt"



Allright! Coolt - Musikcentrum och Export Music Sweden har ju gjort en massa saker tillsammans. Kan du berätta mer om hur vi har samarbetat - vad har vi gjort för grejer?

”Vi har haft flera projekt tillsammans som har varit mycket lyckade! Jag tror att det första var Classical Next 2013 när jag var ganska ny i min tjänst. Då hade vi ett svenskt showcase som vi gjorde tillsammans då ExMS hade en monter där. Vi hade ett mycket bra samarbete med Ragnar Berthling som var där för Musikcentrum Riks med Anna Petrini, Jörgen Pettersson och Håkan Lidbo och Duo Gelland. Sen har vi också jobbat ihop bland annat på Jazzahead och WOMEX och våra vägar har korsats rätt ofta sen det där första tillfället.”



Fint! Låter spännande. Men hur går det till? Låt oss säga att Musikcentrum är på en mässa tillsammans med ExMS - vad händer? Hur gör ni?

”Det har varit EXMS som bokar och sköter monter för de svenska delegaterna, tar fram trycksaker och ljudbärare. Vid flera tillfällen när det väl har blivit dags för showcase, har vi haft ett bra samarbete med Musikcentrum för vi bör inte genomföra showcase själva - vi behöver andra parter, en bra partner helt enkelt! Det finns det flera skäl till. Jag tror att det är viktigt att vi inte gör jobbet själva utan har med andra partners som ibland kan vissa genrer bättre än vi. Det kan vara Musikcentrum, en konsult som är duktig på EDM eller Svensk Jazz."



Ok - så att exporten inte blir en ö som är separerad från resten av branschen? Det behövs alltså kontinuerlig förankring för att det ska bli rullning på detta?

”Det tycker jag! ExMS ska ju på olika sätt främja de som står i begrepp att exportera musik. Själva exporten måste företag, artister och låtskrivare göra, men vi kan hjälpa dem så att fler lyckas."



Om vi tänker på Stockholm med omnejd - de artister, musiker som bor här - vilka möjligheter finns det till export?

”Oanade möjligheter. Det ser såklart väldigt olika ut beroende på genre och vart man är i karriären. Så det är svårt att svara på generellt. Men har man en set-up i hela världen eller en ambition att ha det, så blir det förmodligen enklare att knyta kontakter i branschen och enklare att utgå rent resemässigt från en större stad. Med det sagt så finns det ju som bekant också många exempel på exportframgångar som håller till ute i landsorten när de är hemma. ExMS jobbar med hela Sverige. Export handlar ju dessutom inte bara om att resa iväg”



Finns det en poäng med att jobba med export regionalt och att fronta akter från till exempel Stockholm ute i världen?

"Absolut - det bor ju inte så många i Stockholm och inte i Sverige heller faktiskt så jag tror att man måste satsa utanför för att nå ut med sin musik, beroende på vad man har för ambitioner förstås."



Görs det mycket internationella kulturutbyten regionalt? Har du något exempel här i Stockholm?

”Det händer men det kan nog bli mycket bättre. Där har till exempel Stockholms Kulturfestival haft ett utbyte med Spanien. Just där har inte vi varit inblandade, men den typen av utbyten skulle man kunna göra mycket mer - utbyten mellan städer i världen.”



Är det något där Export Music Sweden kan ha en viktig roll och vad skulle det behövas regionalt för att det skulle bli mer av sånt?

"Ja, vi är dock en så liten organisation att vi måste fokusera på export och inte import. Men det behövs samlande krafter. Till exempel Musikcentrum Öst skulle kunna vara en sådan part i Stockholm!”



Varför är det bra att samarbeta med Musikcentrum?

”Musikcentrum har mycket kunskap bland annat inom folk och världsmusik, jazz och nutida konstmusik och om alla sina medlemmar vilket blir värdefullt när man ska göra ett showcase. Det finns mycket samlad kunskap som Musikcentrum kan föra vidare till medlemmarna - till exempel om hur man gör mässor på ett effektivt sätt, hur man samarbetar med andra företag och organisationer. Det ser jag som jättepositivt. Där våra mål förenas jobbar ExMS med så många delar av svensk musikbransch som möjligt ”



Härligt! Vad ligger i pipelinen härnäst för Musikcentrum och ExMS?

”Nästa samarbete om det inte blir något innan dess är helt klart Jazzahead i Bremen i april. Förutsatt att ExMS har stöd för mässverksamheten, förstås. Vinter och tidig vår är det faktiskt inte så mycket mässor som kanske berör Musikcentrums verksamhet men sen kommer dom tätt, så det är nog den närmsta. Sen hoppas jag att Musikcentrum sprider information om våra seminarier! De är gynnsamma även för era medlemmar. Man kan lära sig mycket av att se på hur olika genrer är vana att arbeta.”



Och idag är vi på Nalen - vad är det som händer här?

”Vi har en heldag om USA - med ett genremässigt brett grepp om den amerikanska musikmarknaden. Utöver ett flertal amerikanska och svenska talare har vi också Amerikanska ambassaden på plats som berättar om arbetstillstånd för musiker och artister och företag. Förra veckan hade vi ett seminarium om hårdrock med ett gäng musiker som också är riktiga entreprenörer, video därifrån är snart uppe på vår hemsida”



Låter roligt och nyttigt. Vad ska en Musikcentrum akt tänka på när det gäller att ta sig in i USA - har du några snabba pointers?

”Gör ett ordentligt grundarbete. Se till att ha några partners eller i alla fall potentiella partners innan det är dags att åka över. Att göra en spelning utan att komma tillbaka ger tyvärr inte så mycket med största sannolikhet. Jag tror att tiden för magi, att man bara åker över och råkar träffa rätt människa och det bara händer - den tiden är förbi, om den någonsin funnits. Det krävs ett ihärdigt arbete - att åka komma tillbaka gång på gång och jobba mycket hemifrån med. Ett till tips är att inte sprida sig för tunt, utan kanske satsa på bara en del av USA beroende på vad man har för partners på plats.”



Så det krävs tålamod och en långsiktig plan?

”…och uthållighet!”



Tack! Roligt att få hänga med dig!

”Detsamma!”