Intervju & fredagsmys med Peter Bothén

Vad är Stallet för ställe? Vad betyder världsmusik? Musikcentrum Öst sadlade om och klurade på stora frågor tillsammans med folkmusik-räven Peter Bothén som är verksamhetsledare och producent på Stallet. Vi hann prata om gemensam historia, producentrollen och en massa intressant. Läs och häpna.
Peter Bothén – du är verksamhetsledare och producent på stallet.
- Det stämmer..

 

 Vad är Stallet och vad gör du?

- Ja, Stallet är en scen för folk och världsmusik inom brett spektrum. Vi kallar det för världens musik, alltså musik från hela världen. Vi gör ungefär hundra konserter om året som vi presenterar för publik och sen händer det en massa andra saker också på Stallet – en del utvecklingsprojekt av olika slag... vad var det mer?



 Nu ska vi se... vad var det mer... vad gör du?

- Vad jag gör - min roll är ju att fixa allt det där; att fixa alla de där konserterna och se till att det finns pengar för att göra dem, att glödlamporna lyser, att det finns ljudtekniker och att det finns restaurang och allt annat som krävs för ett möte mellan musiker och publik. Så det är väl allt möjligt! Och utan bra medarbetare går det ju inte förstås.



 Och det är verksamhetsledarbiten, antar jag?

- Ja, precis. Men vad gör en producent på Stallet? - Ja, i mina ögon så är det som är mest spännande när man kan hjälpa till att utveckla det musikaliska och kommunikationen med publiken på olika sätt; inte bara säga "kom hit gärna och spela" och så förhandlar man om pengarna och sådär – utan vara med i en process där man kan kommunicera med publiken och publiken kommunicerar med artisten och att upplevelsen blir lite större.



 Ok! Det har varit mycket snack om att det saknas producenter i stort i Sverige – är det något som du kan bekräfta eller vad tycker du?

- Jag har lite svårt att veta om det har blivit bättre eller sämre eller mer eller mindre men vi pratar gärna i våra sammanhang om att det finns alldeles för lite resurser och möjligheter, tid och pengar att producera, det vill säga att utveckla – inte bara att boka. Inom teatervärlden producerar man ju föreställningar och det skulle vara önskvärt för utveckling inom vår genre, att vi hade möjligheter att producera konserter/föreställningar.



 Att man tänker mer på helheten till att börja med?

- Ja, precis!



 Men vem ska lösa det? Vad tycker du?

- Haha, ja det är väl många tillsammans – förutom att det ska finnas resurser och att man redan från början i karriären inte bara fokuserar på den tekniska sidan av musicerande. Jag tror att folk gör det mer och mer – men det behövs mer arbete kring vad och hur man kommunicerar vad det är för någonting jag vill berätta och i vilken kontext och hur det ska se ut än att man bara framför en konstnärlig produkt. Där har ju också utbildningarna en stor roll. Sen vore det bra om det fanns producenter liksom regissörer som hade både kunskap och möjlighet och tid att förädla, att kolla på och utveckla de kommunikativa delarna utöver musiken.



 Så det här producent-tänket behövs egentligen i alla led?

- Ja det tror jag.



 Det tror vi också på. Hur tycker du att livemusik-Stockholm mår just nu? Vad är bra och vad skulle behöva utvecklas?

- Ja generellt så tror jag ju, inte bara i Stockholm utan runt om i landet, att det finns för få professionella scener att möta publiken på och att det finns färre live-ställen där musikerna får betalt...så det finns ju en brist där. Det finns väldigt många kompetenta välutbildade musiker nu. Det finns också en stor publik som kan möta de här utövarna men jag tycker att förutsättningarna för ett bra möte kunde vara mycket bättre.



 Musikcentrum Öst är en av de aktörer i Stockholm som fungerar som ett nav för de här live-musikerna. Har Musikcentrum Öst och Stallet haft något med varandra att göra tidigare? Vilka möjligheter ser du att vi har att påverka live-sitsen? Det var visst många frågor…

- Haha! Det var många frågor... ja just det! Rent historiskt för länge sen så hade vi ju ett samarbete med Musikcentrum. Då presenterade Musikcentrum sina artister på Stallet ett par gånger per termin.



 När var det här?

- Ja-a... för tio år sen, ungefär.



 Tio år sen! Det börjar bli dags igen då?

- Ja! Där hade ju Musikcentrum också en väldigt stor roll att se till att utnyttja sina nätverk och bjuda in publik. Sen under senare år så hade ju Musikcentrum Öst en scen ute i Beckomberga där vi samarbetade och vi gjorde några konserter där som Stallet lade under den externa rubriken "Stallet @" - så då var det "Stallet @ Beckis". Musikcentrum Öst gjorde också några evenemang riktade till unga på Stallet och det var roligt! Sen har väl resurserna för Musikcentrum Öst minskat lite så det har kanske inte funnits ekonomi att göra sådana satsningar direkt. Jag var ju på några utbudsdagar som Musikcentrum Öst hade, med bland annat fokus på program för barn och unga på Kulturhuset för några år sen. Det var en jättefin utbudsdag kommer jag ihåg.



 Kul! Vad får du ut av en sådan här utbudsdag när du ska programmera och producera en konsertverksamhet?

- Om jag tänker på Musikcentrum Östs utbudsdag för några år sedan så var det positiva den bredd som Musikcentrum Öst representerade. Andra utbudsdagar som jag har varit på har varit smalare vad gäller utbudet och det är himla roligt att se också andra genrer – tex opera – och hur de presenterar sig jämfört med folkmusiken. Utan att säga att det ena är bättre än det andra. Man får väldigt mycket input på hur olika sätt man kan göra saker på.



 Fett! Du sa att ni är en scen för folk och världsmusik och sedan gav du en fin beskrivning på vad det är för något. Är det egentligen genrebundet, världsmusik? Hur ser ni på det? Vilka hör hemma på Stallet och vilka gör inte det?

 - Hahaha. Ja det finns ju en diskussion om ordet "världsmusik" som en del inte tycker borde finnas men så är det ingen som har uppfunnit nåt annat! Så länge man inte har gjort det så tycker jag att folk som lyssnar på den här typen av folk- eller roots-musik från hela världen, vet ungefär vad det är vi menar.



 Så just nu är det ett samlingsnamn för all folk- och roots-musik från hela världen?

- Ja det kan man ju säga...fast vi i Sverige säger ju att indisk klassisk musik är världsmusik och det är ju inte definitionsmässigt rätt. Men...



 ...men så är det just nu?

- Ja, hmm...haha, så är det just nu! Och sen finns det ju mycket musik som jobbar över genregränser på olika sätt – det kan både vara rock och pop och jazz som möter folkmusik på olika sätt.



  En riktig mish-mash! 

- Ja, så vi brukar ju tex vara med på Stockholms jazz-festival och hitta akter som närmar sig ett jazzigt uttryck – det kan handla om improvisationsmusik, till exempel.



 Ja, jag såg att ni kommer att ha Musikcentrum Öst akter också under jazzfestivalflaggan hos er i höst och det ska vi prata mer om i nästa nummer. Det var roligt att prata med dig! Tack!

 - Tack!



 http://www.stallet.st/index.php/sv/