Intervju & fredagsmys med Maja Adolphson, Musikalliansen

Har du alltid undrat vad Musikalliansen är för något? Vi vill såklart erbjuda er första hands fakta. Som tur är så sitter vi i Sveriges häftigaste hus när det kommer till just musikorganisationer – det var bara att ta hissen upp några våningar så fick vi till ett exklusivt häng med Musikalliansen och Maja Adolphson som jobbar där som kommunikationsansvarig.
Hej Maja! Vem är du och vad jobbar du med?
- Hej! Jag jobbar som kommunikationsansvarig här på Musikalliansen på halvtid och med egen verksamhet på andra halvan. Det handlar främst om att kommunicera ut det vi gör, vilken verksamhet vi har, hur man kan söka anställning hit och även informera frilansmusiker om saker som kan vara intressanta. Jag jobbar också med olika temadagar och seminarier som ett sätt att sprida information. Jag har också skrivit några rapporter som handlar om frilansmusikers arbetsmarknad.



Och vad är Musikalliansen – för den som inte vet alls?

- Scenkonstallianserna är från början en slags anställningskonstruktion som kommer från teaterområdet. Teateralliansen har funnits i ca 14 år och historiken bakom var att minska skillnaden mellan att vara fast anställd skådespelare och frilans. Bakgrunden är från början att det skedde stora nedskärningar på teatrarna bland skådespelarna därför att man ville ha produktionsanställda istället för fasta ensembler. Då bildades Teateralliansen på initiativ av Teaterförbundet som ett försök för att de som blev av med sina fasta anställningar skulle få ha kvar en trygghet i form av en anställning, arbetsplatstillhörighet och pension, kunna vabba osv. Sen bildades Dansalliansen och på initiativ av arbetsmarknadens parter så bildades också Musikalliansen 2008. Ägarna till Musikalliansen är Musikerförbundet, Symf, Teaterförbundet, Svensk Scenkonst och Trygghetsrådet TRS. Musikalliansen är ett sätt också för frilansmusiker att minska skillnaden mellan att vara tillsvidareanställd och helt frilans. 



Coolt och vad jobbar ni med just nu, vad har ni i pipeline?

- Just nu i pipeline är det att vi ska anställa 15 musiker! Ansökningsomgången börjar från den 17 oktober och just nu jobbar vi med att informera alla musikorganisationer så att så många som möjligt känner till det här. Vi planerar också några seminarier, till exempel en uppföljning för ett seminarium i våras i Västerås på Folk & världsmusikgalan tillsammans med Kulturrådet och Musikcentrum Riks som handlade om hur vi kan möta musiker som är på flykt och hur vi som är etablerade kan ta tillvara på all ny kreativitet. Det blev en jättespännande diskussion - så det ska vi på något sätt fortsätta med. Sen gör vi också utbildningar under hösten för våra anställda ihop med SKAP och FST i Logic och Sibelius.



Och hur fixar man en sån grej om man är intresserad av att bli anställd av Musikalliansen?

- Den nya ansökningsomgången i höst börjar alltså den 17 oktober och fortsätter till 25 november. Urvalskriterierna för att bli anställd här är att den som arbetar mest kommer in först. Det här vänder sig till de som är de mest yrkesverksamma musikerna. I ansökan fyller man i alla jobb som man har haft som musiker de senaste 5 åren. Om det är någon musiker som vill söka och har frågor så är det bara att ringa Alathea som jobbar med ansökningarna under hösten, kolla vår hemsida!



Ni gör en massa annat också eller hur? Du nämnde kompetensutveckling. Hur ser ni på oss på Musikcentrum Öst som en resurs för musiker och hur kompletterar vi varandra?

- Ja det är ju jätteintressant för att vi har ju också ett uppdrag i att arbeta med förmedling av frilansmusiker och vi har tolkat det uppdraget som att vi inte kan rekommendera de som är anställda hos oss för att det skulle snedvrida konkurrensen ganska mycket om vi skulle peka just bara på de musikerna eftersom de även har lön härifrån. Så vi har resonerat som så att vi har samarbetat med Musikcentrum istället som står för förmedlingsjobbet och att vi också då kan bistå Musikcentrums medlemmar och andra frilansmusiker med olika typer av kompetensutvecklingsinsatser. Så vi har haft den typen av utbyten med alla tre – Musikcentrum Öst, Väst och Syd - olika typer av kurser eller föreläsningar. Det har varit jättebra för att alla Musikcentrums medlemmar är ju också potentiella ansökare till oss och skulle kunna vara anställda här.



Så allt hänger ihop?

- Ja, allt hänger ihop!



Häftigt! Vi har väl samarbetat kring kompetensutveckling?

- Ja det har vi gjort. Vi har gjort ganska många kurser som Musikcentrum har kommit med förslag – skulle vi kunna göra det här gemensamt – så har vi tittat på det och ja det kan vi göra. Så har vi gjort det. Det har varit alla möjliga sorters. Ragnar Berthling har hållit föreläsningar själv också och berättat om hur man på ett bra sätt kan formulera ansökningar. Det har han gjort både här och i Göteborg. Sen vi har haft flera workshops med sociala medier för egen marknadsföring och vi har haft olika temadagar med frilansfokus, alltså pratat om hur det är att vara frilansmusiker – vad behöver man tänka på, vilken typ av hjälp kan man få, vilka organisationer finns som stöttar? Såna saker.



Om man tänker på kompetensutveckling för musiker och artister – vad tycker du är det största behovet?

- Eftersom vi har ett uppdrag att jobba med kompetensutveckling så har vi arbetat med den frågan under många år. Egentligen så har många musiker den kompetensen som de ska vad det gäller att spela, men problemet är ju att det är svårt ändå att komma ut och spela. Utefter de rapporter vi har tagit fram, undersökningar och enkäter beror det på att det är andra kedjor med arrangörer och stöd och publik som inte sitter ihop riktigt. Kompetensutveckling är såklart viktigt det också. Det finns många sätt att professionalisera sig på som musiker. Det är jättemånga musiker som redan är hur duktiga som helst på arbetet runtom livemusiken också. Till exempel är det bra att vara medveten om att om man ska ha jobb utomlands så behöver man vara väldigt professionell i sitt konstnärskap på alla nivåer och ha en bra plan för allt ifrån vilka klipp man lägger upp på youtube till hemsida och så vidare.



Hur mår live-musik Stockholm enligt de rapporter ni har tagit fram? Vad behöver stärkas?

- Ja – var spelar man nånstans i Stockholm? Det är ett gigantiskt problem för att det är väldigt många musiker som bor här och är här och repar. Det finns ingenstans att spela. Det är ju otroligt svårt att vara musikarrangör på grund av de höga hyrorna och jättemånga musikställen har fått lägga ner om man jämför med 80-90-talet och bakåt. Det är väl det största problemet.



Vad är nyckeln till att lösa det här problemet?

- Ja enligt de musiker vi har kontakt med är det ett politiskt problem. Det är otroligt svårt för musikorganisationer eller enskilda musiker att lösa det själva. Kommunpolitiker och Landsting måste också visa att det finns ett intresse för musiken som konstform i Stockholm, vi har ju två jättefina konserthus. Men all musik får ju inte plats där. Vi har en så extremt bra marknad av musiker som är internationellt kända men de spelar ju inte på hemmaplan och då finns det ju ett problem.



Det håller vi med om! Vad roligt att ses. Då ser vi framemot nya kompetensutvecklingsinsatser och såklart den nya ansökningsomgången!

- Absolut! Och samarbeten!



…och samarbeten! Heja oss!

- Heja oss!



Läs mer om Musikalliansen på deras hemsida.