« Alla artister
foto: Peter Eriksson

Matthew Peterson

En fristående röst i nutida musik
Tonsättare
På Uppsala tonsättartävling 2014 vann Matthew Peterson juryns pris, men även publikens pris. Att verket talade till både proffsmusiker och publik vittnar om tonsättarens förmåga att skapa nydanande, sinnrik och berusande musik. 
Visa merVisa mindre
Musiken uppskattas för sina vackra ljudvärldar, för rytmisk vitalitet, dynamisk effekt, kraft och klarhet. Med allt från soloverk till elektroakustisk musik är Peterson mest känd för sina orkesterverk. Han har kommande framföranden med Malmö Symfoniker, Göteborgs Symfoniker, Norrlandsoperans orkester, Svenska kammarorkestern och Musik på Udden.

Matthew Peterson är utbildad på Gotlands tonsättarskola, Indiana University, och St Olaf College. Han har tilldelats priser som ASCAP Nissim Prize, Uppsala tonsättartävling, Minnesota Orchestra composer institute, Fulbright Grant, och BMI student composer award.

”Matthew Peterson tänkte på ekon; han målade en bångstyrig natur, frustande av liv och kraft och gjorde ekot till en egen kompositionsteknik… Ett skönklingande, suggestivt, nydanande stycke, som jag hoppas orkestern tar upp igen." Susanne Holmlund, ST (”And all the trees…”) 

I Petersons prisbelönta operor bjuds på komplex musik samt sång som är kraftfull i sin lyriska enkelhet. Hans nuvarande projekt inkluderar en kammaropera med uruppförande 2017 på Kennedy Center och en samproduktion 2017 av Voir Dire med Fort Worth Opera och Milwaukee Skylight. 

Matthew Peterson's "Voir Dire," an opera inspired by trials that librettist Jason Zencka covered as a crime reporter in Wisconsin, was instantly compelling." Heidi Waleson, Wall Street Journal

…ett luftigt gäckande bygge av reflexer, kraftfulla sicksacklinjer, böljande dynamik och flackande fasetter, liksom av atmosfäriska ljusmoln i ständig valörförändring, ekon, stämmor som famnade varandra och stor, fysiskt bultande rytm.” Camilla Dal, GD (”And all the trees…”) 

Matthew Peterson’s "Hyperborea" deserved the warm welcome it received. It created an absorbing atmosphere, a hypnotic, mystical soundscape…” Ron Hubbard, St. Paul Pioneer Press