« Alla artister
foto Magnus Karlsson

Per Störby Jutbring

Minimalism med klassisk elegans, elektroniska ljudlandskap och innovativ mångfald.
Jazz/improvisationKlassisk/operaNutida/experimentTonsättare
Kompositören, artisten och multiinstrumentalisten Per Störby Jutbring gör minimalistisk musik, en blandning av klassisk orkestrering med akustiska instrument och elektroniska ljudlandskap. Hans musik har spelats på scener som National Grand Theatre i Peking, Contemporary Arts Center i New Orleans, Festival Internacional De Invierno i Rio, B2 Club i Moskva eller Urkultsfestivalen i Näsåker. 2020 släpptes femte soloalbumet The Thief Bunny Society, men han har också gjort åtta album med sitt band New Tide Orquesta, två album som sina elektroniska pop-alias Zeigeist/Pearl Fiction och gett ut två notböcker. 2013 fick han SKAP's och Manifests pris som årets kompositör.
Visa merVisa mindre
Per Störby Jutbring gör också filmmusik (Min Lilla Syster, Searching For Sugarman, KIM – den skalliga primadonnan m fl), och har skrivit musik till teater, dans och TV, samarbetat med andra artister (Laleh, Povel Ramel, Sven-Bertil Taube, Frida Hyvönen m fl.). Med New Tide Orquesta, där han spelar bandoneon, har han turnerat runt hela världen, men under senare år har han fokuserat på sitt eget där han främst spelar på sitt huvudinstrument pianot, med bl a improviserade solokonserter och som på det senaste albumet som släpptes i april 2020, med postklassisk kammarmusik. 


AKTUELLT INFÖR 2021

The Thief Bunny Society - en audiovisuell konsert med piano, stråkkvartett, elgitarr, elektronik, synthar, sång, film, text, projektioner och video-mapping-scenografi i en postklassisk kontext. Medverkande visuell designer Johannes Ferm Winkler, har tidigare gjort videokonst och filmscenografi till Orionteatern, Dramaten, Cirkus Cirkör, Folkteatern m fl.

PSJ SOLO
Per uppträder även solo med improvisationer och kompositioner på bara piano; eller piano, synthar och elektronik. Lyssna här:

“Per Störbys bandoneon och upptäckarglädje i musiken smittar, och man hittar hela tiden mer, som att han vet mer än oss, som att han inte vill visa oss mer än bara små bitar av sanningen i taget. Som musik ska låta när man slutar prata om gränsöverskridande och inser att den faktiskt är gränslös.” GROOVE Magazine