foto:publicdomainepictures
Åsikt #41: DEIA - för musikens framtid
Vid nyss avslutade musikfestivalen Tallinn Music Week möttes för första gången deltagarna i Keychange Leaders. Projektet är en riktad fortsättning på Keychange som idag är den största långsiktiga satsningen för en mer jämställd internationell musikbransch, och som fått ett brett genomslag över en stor del av världen. Musikcentrum Öst är en av grundarna tillsammans med organisationer som PRS Foundation och Reeperbahn Festival. Det som Keychange Leaders fokuserar på i denna fortsättning av projektet är att utbilda och skapa ett starkt nätverk kring ledare i DEIA (Diversity Equity Inclusion Accessibility) där dessa kan öka sin kunskap för att implementera konkreta metoder och övergripande värderingar inom de områden de verkar. Det var omtumlande att möta de 42 kvinnliga och icke-binära deltagarna från 31 länder i Europa och Kanada, nyckelpersoner i alltifrån majorbolag och musikfestivaler, till labels, musikerkollektiv och exportorganisationer. Det var femte gången jag mötte en ny grupp av utvalda ’Keychangers’ och jag vet att många av dessa kommer att bli avgörande för att skapa en mer inkluderande musikindustri.
Om vi räknar in Keychange US som är vårt amerikanske ”chapter” så består nätverket idag av nästan 350 individer + alla de organisationer som stöttar vårt arbete och de nära 750 festivaler, organisationer, konserthus, fackförbund, skivbolag, musikföretag etc som har skrivit på The Keychange Pledge och offentligt beskrivit sitt arbete för jämställdhet, vilka mål de satt och kontinuerligt rapporterat utvecklingen till Keychange.
Sverige har en självbild av ett progressivt jämställt land och när man verkar i internationella projekt så kan man konstatera att det i många fall fortfarande stämmer. Jämställdheten ligger i framkant på många områden, och Sverige blev en förebild för många länder under 1970-talet både när det gäller kvinnors rättigheter och andra framsteg. Men självbilder kan också reproducera en föreställning att man inte behöver arbeta vidare och det finns många områden där vi idag ser en avstannande eller t o m reaktiv utveckling. Det finns idag politiska krafter som ifrågasätter allt som kan andas identitetspolitik, inte minst när det handlar om HBTQI-frågor och rättvisefrågor som i många miljöer inte längre är en självklarhet.
Jag blir därför glad när Kajsa Ravin, GD för Kulturrådet, i sin senaste krönika belyser frågan utifrån Trump-administrationens framfart i USA där ”kulturkriget” är en av de centrala frågorna och där det sker en öppen politisk påtryckning på myndigheter, utbildningsinstitutioner, mottagare av federala stöd och företag att upphöra och rulla tillbaks det som man menar är politiserad verksamhet. Jag sitter i styrelsen för Keychange US och jag kan intyga att det som i höstas var närmast en konsensus i den amerikanska musikindustrin, att mångfald är en förutsättning för branschens utveckling, nu snarare präglas av en allmän anti-woke trend. Eftersom Keychange US är helt finansierat av sponsormedel så får den allmänna stämningen i musikindustrin direkta effekter för våra möjligheter att fortsätta projektet.
Ravin påminner oss om att den svenska regeringsformen slår ”fast våra demokratiska fri- och rättigheter och att diskriminering på grund av etniskt ursprung, hudfärg, sexuell läggning eller kön inte är tillåtet i Sverige. I riksdagens kulturpolitiska mål är därför både yttrandefriheten och allas möjlighet till deltagande i kulturlivet centrala.” Läs hennes krönika här:
Det finns en svårighet i Sverige att spegla utvecklingen kring mångfald eftersom vi inte för den typen av statistik i kulturlivet. Men Kulturrådet publicerar varje år statistik som bygger på kön i sin verksamhetsberättelse och musikområdet är den konstform som ligger sämst till vad gäller jämställdhet. Vad gäller beviljade så är 56 procent av uppovspersonerna män, 55 procent av de som är i ledande ställning i projekten eller organisationerna likaså. Intressant är också att musiken slår i taket vad gäller antal personer inblandade, 26.810 individer mot t ex 2.150 inom teater vilket innebär att en obalans vi ser också påverkar ett mycket stort antal individer. I förlängningen så är detta något som syns på våra scener. Vi kan dra olika slutsatser om orsak och verkan men om vi tror att talang är jämlikt fördelat är detta en tankeställare. Vilka är det som blir förebilden för framtidens musikskapare?
I ljuset av detta är det lite förbryllande att det textblock som funnits i Kulturrådets ansökningar — där en sökande organisation kan i förekommande fall beskriva ”hur ni i organiseringen av verksamhet har integrerat jämställdhets- hbtqi, mångfalds- och interkulturellt perspektiv,” — sedan 2023 är borttagen. Även om den nuvarande regeringen inte prioriterar detta område lika högt så är det svårt att se att Kulturrådet inte ”får” ställa den frågan. Jag tror att det, åtminstone för ansökningar som gäller organisationer och bredare projekt, är relevant för att vi skall synliggöra både det som görs, och det som inte görs. Och jag tror att Kulturrådet också mer proaktivt borde spegla det som som man ser i inflödet av ansökningar.
En organisation som försöker spegla denna verklighet är Musiksverige som i en rad rapporter har bevakat musiklivets utveckling under lång tid, både när det gäller ekonomiska perspektiv, men i hög grad också när det gäller maktbalans och värderingar. Deras kvalitativa analys av t ex svensk musikexport har varit avgörande för hur vi skall förstå och tala om svensk musiks finansiella utveckling. Men att Musiksverige synliggör obalansen när det gäller makten över musiken är något som är viktigt att vi både tar till oss men också arbetar för en förändring av.
När Musiksverige nu i dagarna presenterade resultatet av sin perspektivmätning som går djupare in i bakgrund, demografi, kön och andra parametrar är resultatet nedslående. Den drar ett antal slutsatser som vi behöver ta på allvar, inte minst när det gäller dominansen av män i chefspositioner, hur rekryteringen går till (där mycket går via slutna nätverk och där de personer som inte ingår där har svårare att komma in i branschen). Man borrar också ner i ålder, geografi och annat. Läs undersökningen här:
Fram träder en bild av stora utmaningar för musikbranschen. Det handlar om att man behöver jämka en självbild av en dynamisk öppen bransch mot de uppenbara problem som finns. Musiksveriges VD Ludvig Werner formulerade i P1 att branschen måste ta dessa frågor på allvar inte minst när det gäller rekryteringen. Hör inslaget här:
Hur påverkar då de politiska tendenserna i USA oss. Förlagen Sony Music Publisching, Warner Chapelle Music, Universal Music Publishing hade tillsammans drygt 46 procent i marknadsandel 2022 (källa Musikindustrin 2023). Det är USA-ägda bolag som idag står under stor press. Warner Music har pausat sitt inkluderingsprogram och rapporterna vi får från Keychange US bekräftar att tendensen är generell. Det innebär att vi idag har ännu fler skäl att från svensk musikbransch sida värna om ett fortsatt arbete för en öppen och inkluderande musikbransch. Vi behöver ha de goda argumenten backade av fakta vare sig det handlar om statistik eller ekonomi. Vi behöver all talang som finns därute. På scenen, bakom scenen och i studior och på musikbolag.
Unga talanger utan personliga kontakter i musikindustrin måste se att det finns vägar in också för dem. Det är ett ansvar för såväl musikbolag som alla som idag finns i branschen. Jag upplever att den medvetenheten finns och organisationer som Musiksverige, Stim, Skap och andra tar viktiga initiativ. Stim har varit svensk huvudfinansiär av Keychange sedan starten. Men det är också ett ansvar för stöttande myndigheter. Alltifrån Kulturrådet till Vinnova.
Varje musiktalang som väljer en annan bana för att den inte ser en framkomlig väg in i branschen är en förlust. Men från Musikcentrums sida får vi också vittnesmål från många professionella musiker som kommer till Sverige om ett slutet och icke välkomnande musikliv. Vi behöver också hjälpa dem att samlas, stötta varandra och hitta vägar till de svenska scenerna. Det är vi skyldiga både dem och oss själva.
Glad påsk,
Keychange Leaders pressrelease här: https://www.musikcentrumost.se/keychange